المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الصين أرسلت لنا حتي الأسماك

DR. HANY IMAM
05-22-2008, 07:31 PM
رأيت شئ غريب جداً جداً بالأمس وسوف أقصه عليكم:
ذهبت في الصباح إلي حلقة السمك لشراء سمك وجمبري وكاليماري فوجدت الأسعار كالتالي:
جمبري مصري كبير 120 جنيه.
جمبري صيني كبير 40 جنيه.
كاليماري مصري غير مُنظف 40 جنيه.
كاليماري صيني مُنظف 17 جنيه.
فيليه مصري (متوسط الجودة) 50 جنيه.
فيليه صيني (عالي الجودة) 17 جنيه.

ملاحظات:
مصر تصطاد من البحرين الأبيض والأحمر.
الصين تستورد من عمان و قطر وباقي الدول العربية.
الصين تكلفتها أكثر من مصر لأنها تستورد وتصنع وتغلف وتصدر.
أنا إشتريت من الصيني ومش عايز أقولكم حلاوة الطعم ولا الجودة.

عليه العوض ومنه العوض.

es2amood
05-22-2008, 07:57 PM
بالهناء والشفاء

DR. HANY IMAM
05-22-2008, 08:41 PM
بالهناء والشفاء
الله يهنيك يا باشا ، بس إيه رأيك في الموضوع الرئيسي؟

makhlouf
05-23-2008, 12:35 PM
رأيت شئ غريب جداً جداً بالأمس وسوف أقصه عليكم:
ذهبت في الصباح إلي حلقة السمك لشراء سمك وجمبري وكاليماري فوجدت الأسعار كالتالي:
جمبري مصري كبير 120 جنيه.
جمبري صيني كبير 40 جنيه.
كاليماري مصري غير مُنظف 40 جنيه.
كاليماري صيني مُنظف 17 جنيه.
فيليه مصري (متوسط الجودة) 50 جنيه.
فيليه صيني (عالي الجودة) 17 جنيه.

ملاحظات:
مصر تصطاد من البحرين الأبيض والأحمر.
الصين تستورد من عمان و قطر وباقي الدول العربية.
الصين تكلفتها أكثر من مصر لأنها تستورد وتصنع وتغلف وتصدر.
أنا إشتريت من الصيني ومش عايز أقولكم حلاوة الطعم ولا الجودة.

عليه العوض ومنه العوض.

أولا بالهنا والشفا
ثانيا أنا ما كنتش أحب اكتب في المواضيع دي علشان ما احرقش دم الناس أكتر ماهو محروق
لكن طالما بدأت، فاسمح لي أضيف:
هذا الجمبري اللي سيادتك اشتريته ب 40 جنيه للكيلو هو النوع المعروف باسم Black Tiger وهو يباع في شمال أوروبا حيث الأسعار أعلى أسعار في العالم والضرائب أعلى ضرائب في العالم وتكاليف النقل من الصين إلى هنا حوالي ضعف التكلفة (المسافة + رسوم العبور في قناة السويس) ثم أجور العمّال وتكاليف النقل والتخزين والعرض والهالك .. الخ، ولن أتحدّث عن الدخول ولكن يكفي أن أقول لك أن قيمة إعانة البطالة (70% من الحدّ الأدنى للأجور) تساوي 3 أضعاف الراتب الشهري لوزير الزراعة المصري.
وفي النهاية يباع بكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــام ؟؟؟؟؟؟؟
ب 5 يورو للكيلو يعني 42.5 جنيه مصري

السمك الكاليماري المنظّف ومتقطّع حلقات ومتجهّز بالمعجون (معرفش اسمه ايه بالعربي لكن يعني جاهز للتحمير فورا تفتح الكيس وتقلب في الطاسة) يباع الكيس 2 كيلو بسعر 6 يورو يعني قول 50 جنيه

يعني العيب مش في الصين ولا في الهند العيب في التجار الحرامية لأنهم أيضا بيرفعوا سعر المستورد من الصين،
ولا تنسى أن أجرة الواد بلية اللي واقف ينضّف السمك تساوي كحدّ أدنى 5 أضعاف المرتب الشهري الرسمي لوزير الزراعة والثروة السمكية في مصر

إنتوا بتتسرقوا ولازم تعرفوا هذه الحقيقة المؤلمة
أمّا انّ المستورد أرخص من المصري فده عادي جدّا لأن تجّار السمك هنا لا يركبوا سيارات مرسيدس وليسوا أعضاء في الحزب الحاكم

DR. HANY IMAM
05-23-2008, 03:42 PM
يا عزيزي مخلوف ما جعلني غضبان ومتعجب في ذاك الوقت هو غباء البياعين المصريين حيث أن الجمبري والسمك الصيني يباع أمامهم علي بُعد متر واحد بالأسعار اللي أنا كتبتها ومع ذلك تجدهم مُصرين علي البيع بنفس الأسعار المرتفعة ولما حاولت أشرح لواحد منهم إن ده إسمه غباء وأنه لا يعلم عن التجارة شيئاً فوجئت به يُقسم بالطلاق أنه لن يغير أسعاره حتي لو فسد كل السمك اللي عنده في المخازن.

المراقب
05-23-2008, 09:52 PM
عزيزي هاني لا تندهش ولا تفكر حتى لا تضيع استمتاعك بأكلة السمك ..

ان قواعد السوق المتعارف عليها عالميا لا تطبق لدنيا لأن لدينا قاعدة جديدة تسمى بقاعدة المزاج .. صدقني فرغم حبي الشديد للمزاح لكني لا امزح هذه المرة فأنا أتكلم بمنتهى الجدية ..

و رغم ان قسم التجار بالطلاق شئ عادي وهو شئ لزوم الشئ او بمعنى آخر من ضروريات العمل بالنسبة لهم ونادرا جدا اذا وجدت تاجر لا يقسم بالطلاق حتى غير المتزوجين إلا أن هذا التاجر الذي تتحدث عنه لا يكذب هذه المرة ولن يضطر الى تطليق زوجته !! فهو بالفعل لن يغير من سعر سلعتة حتى لو فسدت كل الأسماك لديه !!! ورغم انا هذا لا يوجد له أي تفسير لكني متأكد تماما منه لأني شاهدت ذلك بنفسي اكثر من مرة وآخرها كان قريبا شاهدت مساومة بين زبون وتاجر يعرض سلعة من الخزف ثم احتدم النقاش بينهم ففوجئت بالتاجر يقول للزبون انا عندي اكسرها كده هوو افضل ما ابيعها بالسعر ده ثم القى بالسلعة في عرض الشارع ليكسرها امام دهشة الزبون والمارة الذين تجمعوا ..

اما انا فقد مشيت في طريقي دون حتى ان اندهش لأني اعلم جيدا انه حين يتوقف العقل عن التفكير فكل شئ يصبح مباح وعادي ومتوقع .

hi_polite83
05-24-2008, 01:26 AM
هو انا ممكن اسأل سؤال؟؟؟
بما اني عاشقة للأسماك موووووووووت
فممكن تقولي الجمبري والكالمياري الصيني ده بيتباع فين
بلييييييييييييييييييييييييييييييييز

DR. HANY IMAM
05-24-2008, 03:37 AM
عزيزي هاني لا تندهش ولا تفكر حتى لا تضيع استمتاعك بأكلة السمك ..

ان قواعد السوق المتعارف عليها عالميا لا تطبق لدنيا لأن لدينا قاعدة جديدة تسمى بقاعدة المزاج ..

أوافقك يا عزيزي لأن أنا لما الأمريكان علمون من 20 سنة أن القواعد الإقتصادية والتجارية عندنا في مصر مقلوبة , أخبرته أنه لا يعلم شئ عن مصر وظللت أضحك حتي إضطر د. بوب لاتوسكي دكتور الإقتصاد الشهير إلي أن يوقف المحاضرة لكي يطمئن علي عقلي وأنه لازال يعمل ولم يضرب بعد , ولما وجدني بخير قال لي أنه سوف يشرح لي قصده حتي لا نتهمه نحن الطلبة العرب بكرهه لمصر والدول العربية وقال جملة واحدة أغلق بها أفواهنا وهي:
كل بلاد العالم عندما تزيد فيها مبيعات سلعة ما ... ينخفض ثمنها حتي يصل إلي ما يقارب ربع الثمن الأصلي ولكن في مصر يحدث العكس حيث أن أي سلعة تنتشر وتبيع جيداً يقوم التجار برفع سعرها فوراً لتأديب الناس ونحن خبراء الإقتصاد لا نجد تبرير لذلك.

صدقني فرغم حبي الشديد للمزاح لكني لا امزح هذه المرة فأنا أتكلم بمنتهى الجدية ..

و رغم ان قسم التجار بالطلاق شئ عادي وهو شئ لزوم الشئ او بمعنى آخر من ضروريات العمل بالنسبة لهم ونادرا جدا اذا وجدت تاجر لا يقسم بالطلاق حتى غير المتزوجين إلا أن هذا التاجر الذي تتحدث عنه لا يكذب هذه المرة ولن يضطر الى تطليق زوجته !! فهو بالفعل لن يغير من سعر سلعتة حتى لو فسدت كل الأسماك لديه !!! ورغم انا هذا لا يوجد له أي تفسير

كما قال د. بوب لاتوسكي.
لكني متأكد تماما منه لأني شاهدت ذلك بنفسي اكثر من مرة وآخرها كان قريبا شاهدت مساومة بين زبون وتاجر يعرض سلعة من الخزف ثم احتدم النقاش بينهم ففوجئت بالتاجر يقول للزبون انا عندي اكسرها كده هوو افضل ما ابيعها بالسعر ده ثم القى بالسلعة في عرض الشارع ليكسرها امام دهشة الزبون والمارة الذين تجمعوا ..

اما انا فقد مشيت في طريقي دون حتى ان اندهش لأني اعلم جيدا انه حين يتوقف العقل عن التفكير فكل شئ يصبح مباح وعادي ومتوقع .
نعم هذا السبب منطقي.

DR. HANY IMAM
05-24-2008, 03:47 AM
هو انا ممكن اسأل سؤال؟؟؟
بما اني عاشقة للأسماك موووووووووت
فممكن تقولي الجمبري والكالمياري الصيني ده بيتباع فين
بلييييييييييييييييييييييييييييييييز
يباع في كل أسواق وحلقات السمك الشعبية وأيضاً في سوبر ماركت مترو - كارفور - أولاد رجب - ألفا ماركت - سبينز.
*فيليه باسا (موسي)
*كاليماري أو سبيط
مُكيس أمريكاني أو فيتنامي أو صيني بسعر 17 جنيه للكيس الكيلو.
أما الجمبري فلن تجديه إلا في الأسواق الشعبية وحلقة السمك فقط حتي الأن بسعر من 35 إلي 40 جنيه للكيلو بدون تكييس والمقاس حوالي 50 جمبرياية في الكيلو.
وبالهناء مقدماً.

abood84cc
05-24-2008, 12:50 PM
كنت لسه هسأل سوالي هاي بوليت عن مكان بيع هذا الجمبري بهذه الأسعار فنحن كباقي المصرين نسمع عن الجمبري وعن فوائده وعن اسعاره النار وممكن نشوفه في التلفزيون بس ناكله أظن كانت مشكلة كبيرة اما الأن وربنا يخللنا الصين الواحد ممكن بثمن كيلو لحمة يعني لما يحوشوه يقدر يجيب كيلو جمبري ويأكل عياله حاجة جديدة مش واخدين عليها خالص ...... ربنا يخلي الصين ..... واللي من الصين .... واللي يجي من الصين ..... سلام مربع للصين اللي خلتنا ناكل جمبري .

بالنسبة للتجار المصريين اشمعني هما يعني هيه جت عليهم فيه حد يقدر يقف امام بياع ويفاصل معاه ده الواحد منهم يحسسك انو بيكرمك انت واللي خلفوك علشان هيديك الحاجة اللي بيبعها .

مرة وانا في ثانوي كنت أريد ان اشتري لوادتي مجموعة من الماجات وكانت في تلك الفترة هي السلعة الأكثر رواجاً في السوق المصري من حيث الشراء .... فقال لي البياع 3.5 للمج (كوبايه بودن) فقال له صديق زميلي وصديقي العزيز عادل ايه يا عم الحاج ده الواحد بـ 2 جنيه في كل حته وبعدين احنا هنشتري كتير فما كان من البياع إلا أ، قام من مكانه وشتمنا انا وعادل فجرينا انا وعادل وقذف بأحد الماجات علي عادل ولم يلمسه فما كان منا إلا أن شتمناه وحول عادل عليه طوب الشارع كله وانا كنت مستني عادل في أخر الشارع مع زميلنا الثالث .

DR. HANY IMAM
05-24-2008, 05:06 PM
يا راجل كنتم لقطوا المج اللي ألقاه عليكم وهاديت أنت به والدتك وما كانش في داعي للطوب.:36_11_6:

hi_polite83
05-24-2008, 07:53 PM
ِشكرا يا هاني على المعلومة ولما اشتريها هقولك

عبود بقة
والنبي يا عبود ارحمني متحسسنيش ان احنا في معسكر لاجئين وعايشين في مجاعة بقة وايواء وكدة .. شعقولة دي .. عايز تفهمني ان عمرك ما أكلت جمبري .. لو كدة بقة يا سيدي ادعي لأخوك هاني ياربكله ويديه على قد نيته الصافية دي انه خلاك تشوف الجمبري والكليماري ...

** يا جماعة محدش يعرف أخبار عن الاستاكوذا ؟؟؟؟؟ مفيش اوشاعة كدة ولا كدة ان اسعارها نزلت ولا حاجة:36_3_3:

المراقب
05-24-2008, 08:37 PM
احمد ربنا يا عبود انك مفكرتش تشتري مجموعة ادوات مطبخ او سكاكين ..

انصحك بعد كده لما تحب تجيب هدية لحد مفيش احسن من الورد :36_3_12: رومانسي ورقيق وكله مزايا :36_4_20[1]: :36_11_6: :36_11_6:

واحنا مسعتدين أنا وهاني نكرمك آخر كرم من المشروع بتاعنا بس انت تعالى

ملحوظة
الفصال ممنوع :36_1_30:
حتى لو دبل كل الورد اللي عندنا
دي مسألة مبدأ
:36_11_6: :36_11_6: :36_11_6: :36_11_6: :36_11_6: :36_11_6:

makhlouf
05-24-2008, 08:42 PM
ممكن يا هاي لو سمحتي ..
تحطيلي صورة الاستاكوزا دي هنا علشان أعرف شكلها ايه دي؟

أنا أصلي مش عارف دي تبقى ايه بالانجليزي ومش عارف شكلها ايه بالظبط

وأنا فيه احتمال أخرج من المستشفي يوم الثلاثاء أو بالكتير الأربعاء القادم
يبقى أروح محل السمك يوم الجمعة إن شاء الله واشوف ايه الاستاكوزا دي واذا كان شكلها حلو وعرفت بتتعمل ازّاي أجيب كام واحدة واعملهم واحطّ لك صورتهم هنا بعد ما يستووا وتقوليلي اذا كانوا كده مستويين كويس والا لأ.
:36_11_6::36_11_6::36_11_6:
واذا عجبتك أبعت لك صورة كيلو والا اتنين، وما تنسيش تعطي كام واحدة لعبّود
:36_1_19[1]::36_1_19[1]::36_1_19[1]:
ماتنسيش الصورة بجدّ لأني مش عارف شكلها ايه دي بصحيح
:36_3_16[1]:

DR. HANY IMAM
05-24-2008, 09:36 PM
ممكن يا هاي لو سمحتي ..
تحطيلي صورة الاستاكوزا دي هنا علشان أعرف شكلها ايه دي؟

أنا أصلي مش عارف دي تبقى ايه بالانجليزي ومش عارف شكلها ايه بالظبط

وأنا فيه احتمال أخرج من المستشفي يوم الثلاثاء أو بالكتير الأربعاء القادم
يبقى أروح محل السمك يوم الجمعة إن شاء الله واشوف ايه الاستاكوزا دي واذا كان شكلها حلو وعرفت بتتعمل ازّاي أجيب كام واحدة واعملهم واحطّ لك صورتهم هنا بعد ما يستووا وتقوليلي اذا كانوا كده مستويين كويس والا لأ.
واذا عجبتك أبعت لك صورة كيلو والا اتنين، وما تنسيش تعطي كام واحدة لعبّود
:36_1_19[1]::36_1_19[1]::36_1_19[1]:
ماتنسيش الصورة بجدّ لأني مش عارف شكلها ايه دي بصحيح

ملحوظة: الإستاكوزا هي نوع من الكابوريا العملاقة ولابد من وضعها في ماء مغلي بعد صيدها مباشرة وإلا أصبحت سامة وسعرها في مصر من 500 : 750 جنيه للكيلو وبالحجز لأن فنادق الخمس نجوم تدفع مقدماً للتجار لحجز الكمية كلها الواردة من أساطيل الصيد.

طبق الإستاكوزا المشوي
* المقادير: - حبتان من الاستاكوزا الطازجة (متوسط وزن الحبة 750 جراماً).

- ملعقتان صغيرتان من الثوم المفروم.

- بصلة صغيرة مبشورة.

- ملعقة كبيرة عصير ليمون.

- كمون + فلفل اسود + كزبرة مطحونة + ملعقة صغيرة من الزنجبيل المسحوق+ ملعقة صغيرة من القرفة + ملح + شرائح رقيقة من الفلفل الاخضر الحار.

* الطريقة:

لشوى الاستاكوزا يتم فتح الدرقة القاسية لها من الاعلى باستخدام مقص السمك وتخلط المكونات المذكورة بلحم الاستاكوزا لتتبيلها وتترك لمدة ساعتين يتم بعدها إدخالها الى فرن متوسط الحرارة لمدة نصف ساعة، ثم تقدم بعد تجميلها بحلقات من البصل والفجل الأحمر وشرائح الفلفل الحلو.

اما للقلي فيتم فتح الاستاكوزا بالضغط على غضاريف البطن وتقطيعه إلى شرائح ثم تتبيله بنفس الخلطة المشار اليها، ويمزج بالدقيق قبل ان يقلى لمدة ثلاث دقائق في الزيت، ويستحسن تقديمه مع الجمبري في نفس الطبق ومعه سلاطة الطحينة واوراق الجرجير والفجل الأحمر.

http://www.asharqalawsat.com/2006/08/14/images/fashion.377844.jpg

وطبعا الف هنا وشفا

makhlouf
05-24-2008, 11:56 PM
ملحوظة: الإستاكوزا هي نوع من الكابوريا العملاقة ولابد من وضعها في ماء مغلي بعد صيدها مباشرة وإلا أصبحت سامة وسعرها في مصر من 500 : 750 جنيه للكيلو وبالحجز لأن فنادق الخمس نجوم تدفع مقدماً للتجار لحجز الكمية كلها الواردة من أساطيل الصيد.

طبق الإستاكوزا المشوي
* المقادير: - حبتان من الاستاكوزا الطازجة (متوسط وزن الحبة 750 جراماً).

- ملعقتان صغيرتان من الثوم المفروم.

- بصلة صغيرة مبشورة.

- ملعقة كبيرة عصير ليمون.

- كمون + فلفل اسود + كزبرة مطحونة + ملعقة صغيرة من الزنجبيل المسحوق+ ملعقة صغيرة من القرفة + ملح + شرائح رقيقة من الفلفل الاخضر الحار.

* الطريقة:

لشوى الاستاكوزا يتم فتح الدرقة القاسية لها من الاعلى باستخدام مقص السمك وتخلط المكونات المذكورة بلحم الاستاكوزا لتتبيلها وتترك لمدة ساعتين يتم بعدها إدخالها الى فرن متوسط الحرارة لمدة نصف ساعة، ثم تقدم بعد تجميلها بحلقات من البصل والفجل الأحمر وشرائح الفلفل الحلو.

اما للقلي فيتم فتح الاستاكوزا بالضغط على غضاريف البطن وتقطيعه إلى شرائح ثم تتبيله بنفس الخلطة المشار اليها، ويمزج بالدقيق قبل ان يقلى لمدة ثلاث دقائق في الزيت، ويستحسن تقديمه مع الجمبري في نفس الطبق ومعه سلاطة الطحينة واوراق الجرجير والفجل الأحمر.

http://www.asharqalawsat.com/2006/08/14/images/fashion.377844.jpg

وطبعا الف هنا وشفا

يا أستاذ هاني باشا،

اللي في الصورة بتاعتك دي حسب معلوماتي جمبري جامبو ويعرف عند الطلاينة باسم سكامبي

الاستاكوزا حسب كلامكم لازم تكون واحدة من الاتنين دول:

فإن لم يكن فما هي ؟
يعني عندك مكتبة صور ومش لاقي صورة استاكوزا ؟

جايز اكون انا عارفها بس باسم تاني علشان كده عايز اعرف شكلها ايه ممكن ؟
وشكرا جزيلا مقدما

:15_3_28[1]:

hi_polite83
05-25-2008, 01:12 AM
عزيزي مخلوف
الاستاكوزا هي Lobster
الصورة الأولى صح
والتانية دي اعتقد انه سرطان البحر أو الكابوريا
ودي صور على الاستاكوذا
أعتقد انا عرفت انت عايزها ليه؟؟
وانا في الخدمة لو محتاج صور تانية ليها

http://www.famousamericanfoods.com/newsletters/Halloween2006/lobster.jpg

http://www.newsday.com/media/thumbnails/photo/2006-08/24880490.jpg

ودي طريقة أكل الاستاكوزا
يارب أكون أفدتكم

http://www.youtube.com/watch?v=5pGuhbBy7q0 (http://www.youtube.com/watch?v=5pGuhbBy7q0)

http://www.youtube.com/watch?v=Dyq328JM7CE (http://www.youtube.com/watch?v=Dyq328JM7CE)

DR. HANY IMAM
05-25-2008, 03:16 AM
أعزائي مخلوف ، هاي :
الصورة التي وضعتها هي إستاكوزا ممسوكة بالماسك من إحدي أرجلها وطبعاً الجارنش أو التزيين الموضوع في الطبق فهو جمبري جامبو ، وبالطبع الصورة الأولي التي وضعها مخلوف هي إستاكوزا حجم وسط أما الصورة الثانية فهي كابوريا نتيي لأن الكابوريا الذكور لحمها قليل جداً وشكلها مختلف قليلاً ، وبالطبع كل صور هاي للإستاكوزا رائعة.

makhlouf
05-25-2008, 10:52 AM
عزيزي مخلوف
الاستاكوزا هي Lobster
الصورة الأولى صح
والتانية دي اعتقد انه سرطان البحر أو الكابوريا
ودي صور على الاستاكوذا
أعتقد انا عرفت انت عايزها ليه؟؟
وانا في الخدمة لو محتاج صور تانية ليها

شكرا يا هاي على الصور لأنها وضحت حاجات كتير
ولكنها كشفت مشكلة جديدة مطلوب حلها
أولا اعتقادك انّك عرفتي أنا عايزها ليه مش مظبوط
لأن أنا الصور عندي لكن مش عارف ده اسمه ايه بالعربي؟
وأنا إمبارح بحثت في القواميس اللي على النت ولم أصل لنتيجة ومستني لمّا ارجع البيت وابحث الموضوع لكن لو حد يعرف يساعد أهلا وسهلا.
ما وجدته امبارح:
crab: أبو جلمبو ـ خمخم
lobster: جراد البحر ـ كركند ـ جمبري كبير
spiny lobster: ستاكوزا

وفي مترجم جوجل وهو الوحيد الذي استطيع مراجعته الآن لأني مش في بيتي ولا في مكتبي
وجدت أن crab هو: السرطان البحري
أما lobster فهو سرطان البحر
وهنا تبغبغ اللخبطان

عرفتي بقى ايه السبب ؟

أعتقد أني عرفت الفرق بين الاثنين بالانجليزي ولكن مشكلة العربي لم تحلّ وأرجو ممن يعرف أن يقول

وشكرا ليكي انتي وهاني

makhlouf
05-25-2008, 11:17 AM

والله يا هاني منّك لله سديت نفسي ورفعت لي الضغط (ولو انها مصلحة لأنه منخفض جدّا لكن ما يكونش رفع مفاجئ كده)
في الدولة المتخلفة دي دولة الحرامية والحكومة اللي بتسرق الشعب، الكيلو 500 جنية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دي اللي أنا حاطط صورتها دي اللي انتى بتقول عليها صغيرة دي وزنها 450 جرام وتتباع الكيلو ب 13 يورو (يعني 110 جنيه) أو تشتري واحدة ب 5 يورو يعني 42.5 جنيه

وخللي بالك مافيش فرق في السعر مهما كان حجمها لأن الكيلو كيلو والبيع بالكيلو !
وتفرق ايه لو كانت كبيرة والا صغيرة بالعكس الكبيرة فيها عظم أكتر من الصغيرة

ولو مش عايز توجع دماغك وتطبخ بنفسك تشتريها جاهزة أو سندوتشات والسندوتش محترم ب 4 يورو مع ملاحظة ان ده لا يكفي لشراء علبة سجاير من أوسخ صنف.

روح يا شيخ ربّنا يحرق حكومتكم دي بأوسخ جاز أو بمخلفات الغاز اللي بتصدّره لإسرائيل، ويا رب يدخلوا جهنّم بدون حساب ويروحوا من هنا لجهنّم مشي على رجليهم ولاد الـ .. دول عالصبح
:36_6_7: :36_6_7: :36_6_7: :36_6_7: :36_6_7:

abood84cc
05-25-2008, 11:55 AM
يا هاي احب اقولك اني والحمد لله قد أكلت الجمبري قبل كده كذا مرة في الشغل والبيت وسندوتشات الجمبري أرخص من ساندوتشات الشاورمة في وسط البلد ......

بالنسبة للإستاكوزا فلم أراها حتي غير في فليم أحمد ذكي الذي كان مسمي علي اسمها .......

بالنسبة للمصريين فأقول لك إن نسبة كبيرة منهم لم يأكلوا الجمبري ولا الاستاكوزا ولا الماكولات البحرية وبعدين ممكن يكون ليها أسماء تانية خالص غير اللي احنا عارفينا .... الناس اللي بتكلم عنهم ميعرفوش عن البحر غير السمك البلطي والماكريل والثعابين وشكراً ..... وطبعاً مفيش حد ينسي سمك السردين ..... وهو الأساس في البيت المصري مع المرجان والبلطي وذلك لأن ثمنهم علي اد المصري .

طريقة عمل الاستاكوزا يا هاني روعة بس اوعدك اني مش هجربها دلوقتي خالص ..... يمكن لو ربنا سهل وسافرت بره ممكن اجيب ساندوتش اللي قال عليه الاستاذ مخلوف أبو 4 يورو ده.

DR. HANY IMAM
05-26-2008, 02:30 AM

والله يا هاني منّك لله سديت نفسي ورفعت لي الضغط (ولو انها مصلحة لأنه منخفض جدّا لكن ما يكونش رفع مفاجئ كده)
في الدولة المتخلفة دي دولة الحرامية والحكومة اللي بتسرق الشعب، الكيلو 500 جنية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دي اللي أنا حاطط صورتها دي اللي انتى بتقول عليها صغيرة دي وزنها 450 جرام وتتباع الكيلو ب 13 يورو (يعني 110 جنيه) أو تشتري واحدة ب 5 يورو يعني 42.5 جنيه

وخللي بالك مافيش فرق في السعر مهما كان حجمها لأن الكيلو كيلو والبيع بالكيلو !
وتفرق ايه لو كانت كبيرة والا صغيرة بالعكس الكبيرة فيها عظم أكتر من الصغيرة

ولو مش عايز توجع دماغك وتطبخ بنفسك تشتريها جاهزة أو سندوتشات والسندوتش محترم ب 4 يورو مع ملاحظة ان ده لا يكفي لشراء علبة سجاير من أوسخ صنف.

روح يا شيخ ربّنا يحرق حكومتكم دي بأوسخ جاز أو بمخلفات الغاز اللي بتصدّره لإسرائيل، ويا رب يدخلوا جهنّم بدون حساب ويروحوا من هنا لجهنّم مشي على رجليهم ولاد الـ .. دول عالصبح

:36_6_7: :36_6_7: :36_6_7: :36_6_7: :36_6_7:

أمييييييين
بس خلي بالك يا مخلوف أن كل أخواننا البعدا اللي أنت دعيت عليهم وأنا أَمنت علي الدعاء كلهم بياكلوا إستاكوزا كل يوم.

DR. HANY IMAM
05-26-2008, 02:44 AM
عزيزي مخلوف

أسماء الإستاكوزا
Lobster - إستاكوزا - سرطان البحر - جراد البحر

أسماء الكابوريا
Crab - أبو جلمبو - خمخم - سرطان بحري صغير - كابوريا

كتبتهم لك بالعربي والإنجليزي.

DR. HANY IMAM
05-26-2008, 02:53 AM
يا هاي احب اقولك اني والحمد لله قد أكلت الجمبري قبل كده كذا مرة في الشغل والبيت وسندوتشات الجمبري أرخص من ساندوتشات الشاورمة في وسط البلد ......

بالنسبة للإستاكوزا فلم أراها حتي غير في فليم أحمد ذكي الذي كان مسمي علي اسمها .......

بالنسبة للمصريين فأقول لك إن نسبة كبيرة منهم لم يأكلوا الجمبري ولا الاستاكوزا ولا الماكولات البحرية وبعدين ممكن يكون ليها أسماء تانية خالص غير اللي احنا عارفينا .... الناس اللي بتكلم عنهم ميعرفوش عن البحر غير السمك البلطي والماكريل والثعابين وشكراً ..... وطبعاً مفيش حد ينسي سمك السردين ..... وهو الأساس في البيت المصري مع المرجان والبلطي وذلك لأن ثمنهم علي اد المصري .

طريقة عمل الاستاكوزا يا هاني روعة بس اوعدك اني مش هجربها دلوقتي خالص ..... يمكن لو ربنا سهل وسافرت بره ممكن اجيب ساندوتش اللي قال عليه الاستاذ مخلوف أبو 4 يورو ده.

خد المعلومة دي علشانك:
يوجد 23 نوع من الأحماض الأمينية ينفرد بها السمك البلطي النيلي المصري والسوداني ولا توجد تلك الأحماض في أي نوع سمك آخر علي وجه الأرض.
المصادر:
المركز القومي للبحوث - مصر
مركز أبحاث الأسماك - فلوريدا

makhlouf
05-26-2008, 11:16 AM
أمييييييين
بس خلي بالك يا مخلوف أن كل أخواننا البعدا اللي أنت دعيت عليهم وأنا أَمنت علي الدعاء كلهم بياكلوا إستاكوزا كل يوم.

طالما الكيلو ب 750 جنيه وده كمان نيّ ولسّه ما استواش يعني الحدّ الأدني 100 يورو في اليوم، والله لا يوجد وزير هنا مستعد يدفع المبلغ ده في وجبات اليوم كلّه فما بالك بجزء من أكلة؟

مع ملاحظة ان الوزيير مرتّبه ما يقلّش عن 20 ألف يورو في الشهر،

أنا مش لاقي كلام أقوله غير:

(إذا غضب الله على قوم رزقهم من حرام، فإن اشتدّ غضبه عليهم بارك لهم فيه)

لكن كلّه له يوم
:36_6_7: :36_6_7: :36_6_7:

makhlouf
05-26-2008, 11:36 AM
كتبتهم لك بالعربي والإنجليزي.

بس شفت بقى إن كان عندي حق اتلخبط ..
يا أخي العالم كلّه عنده اسم واحد لكل صنف ..
إلا العرب .. كل صنف ليه ميت إسم
وفي الآخر ما يبقوش عارفين الصنف ده يبقى ايه!!

(اللهم إنّهم عبادك .. وكما عوجتهم فأنت قادر على أن تعدلهم إذا استحقّوا ذلك)

DR. HANY IMAM
05-26-2008, 08:40 PM
بس شفت بقى إن كان عندي حق اتلخبط ..

يا أخي العالم كلّه عنده اسم واحد لكل صنف ..
إلا العرب .. كل صنف ليه ميت إسم
وفي الآخر ما يبقوش عارفين الصنف ده يبقى ايه!!

(اللهم إنّهم عبادك .. وكما عوجتهم فأنت قادر على أن تعدلهم إذا استحقّوا ذلك)

أنت تعلم يا عزيزي أن العرب عمرهم ما إتفقوا غير علي حاجة واحدة فقط ألا وهي:
كرههم لبعض.

hi_polite83
05-26-2008, 10:42 PM
خد المعلومة دي علشانك:
يوجد 23 نوع من الأحماض الأمينية ينفرد بها السمك البلطي النيلي المصري والسوداني ولا توجد تلك الأحماض في أي نوع سمك آخر علي وجه الأرض.
المصادر:
المركز القومي للبحوث - مصر
مركز أبحاث الأسماك - فلوريدا<!-- / message -->

يا راااااااااااااااااااااااجل بقة 23نوع من الاحماض الأمينية ينفرد بها السمك البلطي والنيلي كمان مش البحري .. معلومة فعلا قيمة جداااااااااااا
الا الاميني دخ منسوب لعم أمين بتاع السمك اللي جنبنا ده ولا ايه
طيب يا عم هاني وضحلنا الاول ايه هي الاحماض الأميرية .. قصد الأمينية دي
أصل أنا كنت ادبي:36_9_2:

makhlouf
05-26-2008, 11:42 PM
يا راااااااااااااااااااااااجل بقة 23نوع من الاحماض الأمينية ينفرد بها السمك البلطي والنيلي كمان مش البحري .. معلومة فعلا قيمة جداااااااااااا

ولو أنها حالة شبه ميئوس منها حكاية أدبي وأميني دي
لكن أنا ححاول أوضّح لك لأن فيه في الموضوع حاجة كده مش داخلة دماغي
:36_3_3::36_3_3::36_3_3:

الحمض الأميني أو الحمض النشادري ( Amino Acid). الاحماض الامينيه هي "لبنات البناء" الرئيسية لبناء البروتين والببتيد في الجسم. يمكن ملاحظتها بسهولة بعد هضم البروتين. ثمانيه أساسية مهمة جدا (لا يمكن للجسم البشري أن يصنعها بنفسه) والباقي غير أساسية (يمكن صنعها داخل الجسم البشري، بشرط التغذية السليمة). بالرغم من قدرة الجسم على تصنيع الأحماض غير الأساسية، إلا أنه وفي بعض الأحيان يتوجب أخذ مكملات للأحماض غير الأساسية لضمان توفر الكميه المثلى في الجسم. البعض يضيف قسما ثالثا هو أحماض أمينية شبه أساسية، حيث يقوم الجسم بتصنيع هذه الأحماض ولكن بكميات محدودة.

إضافة إلى بناء الخلايا واصلاح الانسجة، الاحماض الامينيه تشكل مادة البناء الرئيسية للاجسام المضاده لمكافحة غزو البكتريا والفيروسات، وهي تشكل جزءا أساسيا من نظام الإنزيمات والهورمونات؛ وهي تبني البروتينات النووية، رنا RNA (الحَمْضُ النَّوَوِيِّ الرِّيبِي) و دنا DNA (الحَمْضُ الرِّيْبِيُّ النَّوَوِي المَنْزُوع الأوكسِجين). كما تقوم الأحماض الأمينية بدور رئيسي بحمل الاوكسجين إلى انحاء الجسم المختلفة، وهي مكون أساسي للنشاط العضلي.

نظريا يوجد 64 نوع منها. لكن المتوفر في أجسام الكائنات الحية هي أقل من ذلك، ما بين 20 إلى 26 نوع من الأحماض الأمينية. مع ملاحظة أن الكثير منها يتشكل بأكثر من ثلاث روامز وقد تصل إلى 6 والبعض منها مكون فقط من رامز واحد.

الحمض الأميني هو أحد مركبات عضوية تحمل نوعين من الجذور الكيماوية، وهي جذر أميني (نشادري) NH<sub>2</sub> − و جذر هيدروكسيل COOH متحدتين مع ذرة كربون مرتبطة بدورها بسلسلة عضوية جانبية Side chain R تكون مختلفة من حمض أميني إلى آخر. تعتبر الأحماض الأمينية وحدة التركيب الأساسية للبروتينات في الكائنات الحية.

طبعا أنا حذفت الاصطلاحات الكيميائية والرموز والكلام اللي أصلا بتوع علمي ما بيفهموهش فما بالك ببتوع أدبي

يعني زي مانتي شايفة السمك بتاع هاني فيه 3 أحماض زيادة عن المعروفين في الجسم! ربّنا يستر علينا من البلطي النيلي ده!

التلاتة دول جم منين يا هاني ؟
انتى بتصنّع حاجة من ورايا ؟
ده تهرّب ضريبي يا باشا !

hi_polite83
05-27-2008, 12:13 AM
احم احم احم
أكيد فهمت كلامك .. دي وصفة سهلة .. دي وصفة هايلة
وباين كمان جدا من كلامك ان الاحماض الأمينية حاجة حلوة مش وحشة
:7_4_17[1]:
ومش هتفرق بقة 3 أحماض ناقصين ولا زيادة احنا هنعد ورا الراجل .. كفاية انه اتفضل مشكور ذكر المعلومة وانت وضحتها أكتر
ربنا ما يحرمنا من أحماضكم .. قصدي محاضراتكم
والى لقاء أخر ان شاء الله

يلا تصبحو على خييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييير:36_1_50: :36_1_50:

DR. HANY IMAM
05-27-2008, 03:13 AM
ولو أنها حالة شبه ميئوس منها حكاية أدبي وأميني دي

لكن أنا ححاول أوضّح لك لأن فيه في الموضوع حاجة كده مش داخلة دماغي

الحمض الأميني أو الحمض النشادري ( Amino Acid). الاحماض الامينيه هي "لبنات البناء" الرئيسية لبناء البروتين والببتيد في الجسم. يمكن ملاحظتها بسهولة بعد هضم البروتين. ثمانيه أساسية مهمة جدا (لا يمكن للجسم البشري أن يصنعها بنفسه) والباقي غير أساسية (يمكن صنعها داخل الجسم البشري، بشرط التغذية السليمة). بالرغم من قدرة الجسم على تصنيع الأحماض غير الأساسية، إلا أنه وفي بعض الأحيان يتوجب أخذ مكملات للأحماض غير الأساسية لضمان توفر الكميه المثلى في الجسم. البعض يضيف قسما ثالثا هو أحماض أمينية شبه أساسية، حيث يقوم الجسم بتصنيع هذه الأحماض ولكن بكميات محدودة.

إضافة إلى بناء الخلايا واصلاح الانسجة، الاحماض الامينيه تشكل مادة البناء الرئيسية للاجسام المضاده لمكافحة غزو البكتريا والفيروسات، وهي تشكل جزءا أساسيا من نظام الإنزيمات والهورمونات؛ وهي تبني البروتينات النووية، رنا RNA (الحَمْضُ النَّوَوِيِّ الرِّيبِي) و دنا DNA (الحَمْضُ الرِّيْبِيُّ النَّوَوِي المَنْزُوع الأوكسِجين). كما تقوم الأحماض الأمينية بدور رئيسي بحمل الاوكسجين إلى انحاء الجسم المختلفة، وهي مكون أساسي للنشاط العضلي.

نظريا يوجد 64 نوع منها. لكن المتوفر في أجسام الكائنات الحية هي أقل من ذلك، ما بين 20 إلى 26 نوع من الأحماض الأمينية.
البلطي لوحده فيه 23 حمض
مع ملاحظة أن الكثير منها يتشكل بأكثر من ثلاث روامز وقد تصل إلى 6 والبعض منها مكون فقط من رامز واحد.

الحمض الأميني هو أحد مركبات عضوية تحمل نوعين من الجذور الكيماوية، وهي جذر أميني (نشادري) NH<SUB>2</SUB> − و جذر هيدروكسيل COOH متحدتين مع ذرة كربون مرتبطة بدورها بسلسلة عضوية جانبية Side chain R تكون مختلفة من حمض أميني إلى آخر. تعتبر الأحماض الأمينية وحدة التركيب الأساسية للبروتينات في الكائنات الحية.

طبعا أنا حذفت الاصطلاحات الكيميائية والرموز والكلام اللي أصلا بتوع علمي ما بيفهموهش فما بالك ببتوع أدبي

يعني زي مانتي شايفة السمك بتاع هاني فيه 3 أحماض زيادة عن المعروفين في الجسم! ربّنا يستر علينا من البلطي النيلي ده!

التلاتة دول جم منين يا هاني ؟
من المصادر اللي أنا كاتبهم يا باشا
انتى بتصنّع حاجة من ورايا ؟
مفيش غير المركز الطبي العالمي الذي أملكه أنا وأنت في القاهرة ، وكمان محل زهور في نيويورك - في ففث أفنيو ستريت في العمارة اللي فيها مكتب كلينتون وده ملكي أنا والمراقب.
ده تهرّب ضريبي يا باشا !
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم

الكلمتين اللي أنت كتبتهم فوق دول ميعرفش يقولهم عميد كلية العلوم هنا.

DR. HANY IMAM
05-27-2008, 03:27 AM
وعلشان كده إسرائيل وأميريكا والصين أخذوا من مصر زريعة البلطي من المزارع ولعبوا في جيناته الوراثية وبدأوا يصدروه للعالم بأحجام تبدأمن 2 كجم للسمكة الواحدة.
وبالطبع أن مخلوف رد عليكي في موضوع الأحماض الأمينية رد رائع.
لكن أنت ساكنة بالقرب من عم أمين بتاع السمك ، أنا كده عرفت بيتكم.
:36_11_6: :36_11_6: :36_11_6: :36_11_6: :36_11_6:

abood84cc
05-27-2008, 11:36 AM
والله انا كنت فاكر ان الاحماض الامنية ديه حاجة وحشة اصلي كنت أدبي انا كمان وطبعاً كما عودنا الاستاذ مخلوف بيدينا المعلومة الصحيحة ربنا يخليك لينا يا باشا .......

المهم من الموضوع ده كله ناكل بلطي ولا لا انا هقولكم انا هاكل البلطي لو حتي ايه ...حتي لو كان فيه كل الاحماض ... أصلي بحبه وكمان متنسوش ان السمك البلطي يوم ما يقول انا بلطي يجي ب 15 جنيه للكيلو .

DR. HANY IMAM
05-27-2008, 04:19 PM
عزيزي عبود،
يمكنك أكل البلطي زي ما أنت عايز لأنه فعلاً فوائده أكثر وأهم من الجمبري والموضوع بتاع الأحماض الأمينية أكيد.
أما عن أدبي وعلمي فلن أقول سوي الله يجازي اللي خرب التعليم في مصر منذ 56 عام.

فلسطينية/
10-30-2010, 02:08 AM
اولا صحتين وعافيه..
ثانيا هاد حقائق مؤلمه تسفر عن ضائقة الاحوال التي نعيش فيها في كل من بلادنا التي بدأت وكأنها خامله لا تفعل شيئا..اكتفي ان اقول هذا لان ليس لي مزاج ان اتحدث اكثر بما يحرق دمي ويجعلني افور غضبا..
تحياتي